KONTRIBUSI PEMBINA BINA IMAN ANAK KATOLIK (BIAK) DALAM MEMBANGUN IMAN ANAK (STUDI KASUS DI STASI SANTO PAULUS NGENI)

Anggara, Hengki (2024) KONTRIBUSI PEMBINA BINA IMAN ANAK KATOLIK (BIAK) DALAM MEMBANGUN IMAN ANAK (STUDI KASUS DI STASI SANTO PAULUS NGENI). Other thesis, STKIP Widya Yuwana.

[img] Text
KONTRIBUSI PEMBINA BINA IMAN ANAK KATOLIK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK

Hengky Anggara “Kontribusi Pembina Bina Iman Anak Katolik (BIAK) Dalam Membangun Iman Anak (Studi Kasus Di Stasi Santo Paulus Ngeni)”.
Pembina Bina Iman Anak Katolik (BIAK) merupakan orang yang mampu memperkenalkan pribadi Tuhan yang baik, pengasih penyayang, suka mengampuni kepada anak-anak. Pembina iman anak merupakan subjek yang melaksanakan tugas mendidik anak dalam iman. perkembangan iman adalah suatu cara manusia bersandar atau berserah diri serta menemukan atau memberikan makna terhadap berbagai kondisi atau keadaan hidupnya. Dengan demikian perkembangan iman adalah cara manusia mengerti dan melihat berbagai keadaan hidup. Perkembangan iman anak merupakan bagian yang sangat penting dalam membentuk karakter seorang anak dengan memberikan pengajaran dan pemahaman yang baik dan dengan dukungan dari para pengajar iman dan orang tua. Kontribusi sorang pembina dalam kegiatan Bina Iman Anak Katolik (BIAK) merupakan hal yang sangat penting mengingat situasi saat ini banyaknya kegiatan-kegiatan yang dapat mendukung perkembangan iman anak yang sudah tidak aktif dikrenakan para pembinanya tidak ingin melibatkan dirinya sebagai seorang pembina lagi.
Teknik analisis data penelitian menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik wawancara terstruktur yang dilaksanakan di Stasi St. Paulus Ngeni. informan penelitian ini berjumlah 10 orang yang terdiri dari 4 orang pembina BIAK dan 6 orang informan orang tua anak. informan dipilih menggunakan teknik purposive sampling dan random sampling.
Dari hasi penelitian dan pembahasan data menunjukan bahwa kontribusi pembina Bina Iman Anak Katolik (BIAK) Dalam Membangun Iman Anak di Stasi St. Paulus Ngeni sangat dibutuhkan dalam memberikan perkembangan iman. Pembina BIAK sudah memiliki pemahaman yang baik mengenai pembina BIAK dan memiliki tanggungjawab atas perkembangan iman anak. Dengan demikian pembina BIAK juga memahami perkembangan iman dan perubahan yang terjadi dalam diri anak. Peran pembina BIAK dalam menumbuhkan iman anak terlihat tampak pada para pembina yang berkontribusi dalam memberi pengajaran iman sehingga anak-anak dapat berkembang juga berkontribusi sebagai teladan yang memberi contoh yang baik serta mendorong keyakinan anak dalam proses pertumbuhan dan perkembangan iman anak.

Kata kunci: Pembina BIAK, Bina Iman Anak Katolik, Perkembangan iman.

=======

ABSTRACT

Hengky Anggara: "The Contribution of Catholic Children's Faith Formation (BIAK) Mentors in the Process of Developing Children’s Faith at the Basic Ecclesial Community of St. Paul Ngeni.”
A Catholic Children's Faith Formation (BIAK) mentor is someone who can introduce children to the person of God as good, loving, compassionate, and always forgiving. A children's faith mentor is an individual who undertakes the task of educating and is responsible for the faith development of children. The mentor also serves as an example of personal closeness to God, where one relies on or surrenders to God and finds or imparts meaning to various life conditions or situations. Thus, faith development is the way in which a person understands and perceives various life situations. The faith development of a child is a crucial part of shaping a child's character by providing good teaching and understanding, with the support of faith educators and parents. The contribution of a mentor in Catholic Children's Faith Formation (BIAK) activities is very important, especially considering the current situation where many activities that can support the faith development of children are no longer actively conducted because the mentors are unwilling to involve themselves as mentors anymore.
The data analysis technique in this research uses a descriptive qualitative approach. Data collection was carried out using structured interview techniques conducted at the Basic Ecclesial Community of St. Paul Ngeni. The research respondents consisted of 10 people, including 4 Catholic Children's Faith Formation (BIAK) mentors and 6 parents of children. Respondents were selected using purposive sampling and random sampling techniques.
Based on the results of this research and data treatment indicate that the contribution of the Catholic Children's Faith Formation (BIAK) mentors to the faith development of children at the Basic Ecclesial Community of St. Paul Ngeni is significant. Therefore the Catholic Children's Faith Formation (BIAK) mentors also understand the faith development and the personality changes in children. with mentors playing a crucial role in the children's faith development. The role of the Catholic Children's Faith Formation (BIAK) mentors Children's faith mentors in nurturing the faith of the children could be seen clearly through the contribution of the mentors in giving the faith teaching so that the faith of the children could develop and giving the contribution and as an example and encourage the confidence of the children in the process of growth and faith development of all the children.
Keywords: Catholic Children's Faith Formation (BIAK) Mentors, Catholic Children's Faith Formation, Faith Development.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Pembina BIAK, Bina Iman Anak Katolik, Perkembangan iman.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BR Christianity
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
Divisions: Faculty of Religious Education > Ilmu Pendidikan Teologi
Depositing User: Hengki Anggara Hengki
Date Deposited: 14 Aug 2024 05:12
Last Modified: 14 Aug 2024 05:12
URI: http://eprints.widyayuwana.ac.id/id/eprint/908

Actions (login required)

View Item View Item